Hold beskrivelser

Vores primær mål er at give plads til alle, Yoga skal ikke se ud på nogen bestemt måde og forskellige kroppe har forskellige behov.

Personlig ro yoga (Tinna Maria)

Personlig Ro yoga er en blid form for yoga hvor der primært er siddende og liggende Hatha asanas (stillinger), enkelte blide stående stillinger kan forekomme. Der vil være et stort fokus på åndedræt og arbejdet med bindevævet via mindre flows og længere tid i strækkene. I disse sessioner vil der blive brugt blosters (yoga pøller), blokke, bælter, tæpper og puder til at støtte dig i enkelte stillinger.

Denne klasse starter og slutter oftest liggende, og gør gerne brug at de hjælpemidler der støtter op, så hele praksis bliver en go oplevelse.

Der er måtter, bolsters, blokke og bælter til fri afbenyttelse – medbring selv et tæppe eller to og evt pude(r) og vand.

.

Stressfri Yoga (Tinna Maria)

Yoga i hvile. Stressfri Yoga er primært liggende og siddende stillinger hvor du støttes af puder, blokke og tæpper i 5-10 min i hver stilling. Tempoet er helt roligt og der er go tid til at komme ind og ud af stillingerne.

 

Disse klasser er et pusterum fra hverdagens ræs og en mulighed for at geare helt ned. Her er nærvær, nydelse og forkælelse i højsæde. Stressfri Yoga er specielt velegnet for dig som mærker stress i din hverdag (søvnproblemer, over/undervægt, uro i krop og sind osv), men kan også være go for dig som har en form for fysisk (varig eller midlertidig) skade der hindre dig i en mere fysisk aktiv praksis.

 

Lækker lørdag (Tinna Maria eller Stine) 

Alt godt fra Yoga posen. Vi mixer programmer sammen fra alt hvad vi har lært.

Muligheden for at starte weekenden med en blid gang yoga der smelter dit nervesystem og lader dig op efter hverdagens ræs. Til disse sessioner invitere Tinna Maria eller Stine til at arbejde med bindevæv og muskler via blide stræk i længere tid og små flows der løsner op. Derudover vil der være åndedrætsøvelser og “små” øvelser der løsner i nakke, skuldre, arme og tæer.

Holdet er åbent for alle der ønsker lidt lækkert på en lørdag.

.

De 5 Tibetanere/Hatha Yoga (Stine)

Vi arbejder kroppen igennem med udgangspunkt i De 5 Tibetanere. De 5 Tibetanere er 5 yogaøvelser, kaldet riter, som er kendt for at være ”kilden til evig ungdom”. Det er en yogaform, hvor vi gennem riterne oparbejder styrke og smidighed i kroppen. Desuden fremmer de kroppens naturlige udrensning. De 5 tibetanere giver/fremmer en overordnet balance ikke blot i kroppen, men også mellem krop og sind. Tilbagemeldinger fra mennesker der laver de 5 tibetanere som en del af deres dagligdag er, at de generelt oplever at have mere energi og føler sig mere raske fx ved at skavanker forsvinder/mindskes.

De 5 tibetanere er enkle øvelser, og alle kan være med uanset fysisk form. De kræver ikke nogen særlig plads eller noget særligt udstyr, og når man kender dem tager de ikke lang tid at lave. Med andre ord er de overskuelige at implementere i hverdagen, som et redskab til at skabe/bevare balance og velvære.

.

Yin Yoga (Stine)

Yin Yoga bliver mere og mere populært i Danmark. Yin Yoga er en stille meditativ yogaform, hvor der arbejdes på at skabe mere plads i bindevævet – det der er mellem alt andet i kroppen. Bindevævet kan betragtes som kroppens lim – det der holder kroppen sammen og giver kroppen dens struktur. Nogle fordele ved Yin Yoga er:

  • Beroligere og afbalancerer krop og sind
  • Sænker stressniveau
  • Smidiggør bindevævet
  • Forebygger/bearbejder blokeringer i kroppen – fysisk, mentalt, energetisk
  • Styrker stofskifte og kroppens evne til naturlig udrensning
  • Øger generel fleksibilitet og bevægelsesfrihed i kroppen
  • Hjælper mod træthed og migræne
  • Giver dybere afslapning og eftergivenhed

Yin yoga er siddende og liggende yogastillinger, der som hovedregel udføres med afslappede muskler. Du vil typisk være 3-5 minutter i hver stilling, hvor du bruger åndedrættet, og tyngdekraften, til at åbne bindevævet og dermed komme dybere ind i stillingen. Yin Yoga er et oplagt supplement til alle andre former for fysisk motion.  Alle kan være med til yin yoga – det handler ikke om at være smidig, men at møde din krop og dig selv, hvor du er, acceptere det, og derfra åbne op og skabe plads i kroppen. Mere plads i kroppen giver automatisk også mere plads mentalt.

 .

Slow flow to Yin Yoga  (Stine)

En blanding af blid hatha, langsomme flowserier, bindevævsmassage/-frigørelse med tenninsbolde  og yin yoga stillinger.

En skøn klasse for dig der godt kan lide lidt bevægelse i kroppen i din yogapraksis, men samtidig ønsker det stille og meditative og at arbejde på at skabe mere plads i de dybere lag i kroppen (bindevævet).

Genopbyggende Yoga (Lila)

Til en hesynstagende, genopbyggende yogatime, vil vi typisk gennemgå en hel del små yogaøvelser, i et dynamisk flow med åndedrættet.

Der vil være rig mulighed, for at lære at lytte til sig selv, samt at få genopbygget og restitueret sin krop.

Alle øvelser vil have fokus på at styrke og smidiggøre led samt muskler.

Ikke mindst at opbygge fleksibilitet og bevægelighed i både krop og sind.

MINDFUL HATHA YOGA (Tinna Maria, Stine eller Lila)

Med den klassiske hatha yoga som grobund, vil vi arbejde med, fleksibilitet, balance, styrke, udholdenhed, koordinering, smidighed og mindfulness.

Typisk vil der være et mindre flow i øvelserne, så at vi udfører dem dynamisk, i nærvær med vores åndedræt, således at åndedrættet guider bevægelsen.

Der vil være rig mulighed for at arbejde med sig selv med en mindfull tilgang og vi vil hver gang gennemgå, en mindre meditativ øvelse, samt en god dyb afspænding.